Documente și informații pentru părinți

PROFILUL PSIHOCOMPORTAMENTAL AL COPIILOR SUPRADOTAȚI



Conform definiției date de Raportul Marland(1971), propusă de Comisia pentru Educație a Ministerului Educației din Statele Unite ,,copiii capabili de performanță înaltă sunt cei care sunt identificați de persoane calificate, ca având realizări și/sau aptitudini potențiale în oricare din următoarele domenii, separate sau în combinație: 
  • capacitate intelectuală generală; 
  • aptitudine academică specifică; 
  • gândire creativă sau productivă; 
  • abilitate în leadership;  talent pentru arte vizuale și scenice;
  • aptitudini psihomotrice.” (Crețu, C., 1997, p.35)





În lucrarea ,,Psihopedagogia succesului”, C., Crețu prezintă concluziile a trei studii sinteză, ce au avut ca scop oferirea unor ,,modalități diferite de creionare a profilurilor psihocomportamentale și în același timp să reliefeze următoarele realități cu importante implicații pedagogice: 
  • corelația dintre caracteristicile cognitive și afective;
  • interdependența dintre caracteristicile psihocomportamentale, pe de o parte, și trebuințele cognitive și afective, pe de altă parte;
  • necesitatea unei asistențe psihopedagogice speciale, obiectualizată în principal în trasee curriculare diferențiate și individualizate.” (Crețu, C., 1997, p.69).
În urma analizării unor cercetări, Walberg, Rasher și Hase (1978) menționează următoarele caracteristici de mare generalitate a copiilor supradotați: 

 Din punct de vedere cognitiv:
  • ,,inteligența superioară mediei; 
  • capacitatea înaltă de concentrare;
  • perseverența;
  • calități de comunicare cum ar fi precizia și expresivitate.
Din punct de vedere afectiv-atitudinal:
  • senzitivitate generală mărită;
  • optimismul;
  • calități charismatice;
  • receptivitate față de perceptele morale.” (Crețu, C., 1997, p. 70)


,,Condițiile depistate cel mai frecvent în mediul educațional familial al copiilor caracterizați prin aceste trăsături sunt următoarele:
  • susținerea moral-afectivă a copiilor de către părinți;
  • dezvoltarea într-un mediu format preponderent din adulți;
  • influența semnificativă a unor persoane eminente sau capabile de performanță profesională sau intelectuală;
  • încurajarea eforturilor copiilor de către profesori.” (Crețu, C., 1997, p.70)


 L. K. Baska (1998) sintetizează următoarele trăsături dominante ale copiilor supradotați:
  • cognitive: aptitudini în utilizarea sistemelor de simboluri; putere de concentrare; memorie superior dezvoltată; dezvoltare precoce a vocabularului; curiozitate; preferință pentru activitatea independentă; interese academice multiple; capacitatea de a elabora idei originale.
  • afective și caracteriale: simțul dreptății, altruism, urmărirea unor idealuri, simțul umorului, emotivitate, preocupare precoce pentru fenomenul morții; perfecționism; nivele înalte de energie, vitalitate; atașamente și angajare personală puternice; sensibilitate artistică. (Crețu, C., 1997, p.72) 

 



Yolanda Benito (2003) consideră că diferența dintre vârsta cronologică și cea mentală a copilului supradotat, determină o dezvoltare diferită la nivel emoțional și social față de restul copiilor. Copiii supradotați, prin prisma dificultăților pe care le întâmpină, trăiesc, într-o oarecare măsură, o presiune socială și școlară, manifestată mai ales prin comportamentele antisociale.




Deoarece în această perioadă, activitățile educaționale le desfășurăm în maniera online, avem rugămintea de completa acest chestionar. 
Vă mulțumim anticipat!



Niciun comentariu: